• 3 مرداد 1403
  • 79

86 درصد بیماران هموفیلی سبزوار مردان هستند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: هموفیلی یک بیماری خون ریزی دهنده است که در بیشتر افراد مبتلا به صورت ارثی و در تعداد کمی از افراد به دلیل ایجاد جهش در ژن فرد و بدون هیچ سابقه فامیلی اتفاق می افتد.

 86 درصد بیماران هموفیلی سبزوار مردان هستند

به گزارش وبدا/ دکتر شوریده یزدی در گفتگو با وبدا بیان داشت: با توجه به اینکه این نوع بیماری وابسته به جنسیت است معمولا در مردان بیشتر نمود پیدا کرده و زنان به ندرت دچار آن می شوند که در سبزوار 86 درصد مبتلایان به هموفیلی را مردان تشکیل می دهند.

وی افزود: یکم تا هفتم مردادماه هر سال به عنوان هفته حمایت از بیماران هموفیلی نامگذاری شده هدف اصلی از این نامگذاری، طرح شرایط بیماران و نیازهای آنها به دنبال افزایش آگاهی و مشارکت هرچه بیشتر مردم  است.

دکتر شوریده ادامه داد: در بدن انسان ۱۳ نوع فاکتور انعقاد خون از جنس پروتئین وجود دارد که این بیماری بر اساس کمبود هر فاکتور به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم  شده که در نوع فاکتورهای این بیماری فاکتور ۸ و ۹ مهم ترین فاکتور به شمار می آیند.

معاون درمان دانشگاه در خصوص تشخیص بیماری هموفیلی گفت: هموفیلی در برخی افراد با مراجعه به پزشک و شرح حال دقیق و تهیه شجره نامه خانوادگی قابل تشخیص می باشد اما برای تشخیص دقیق تر بویژه در مورد ناقلین  از دو روش بررسی فاکتورهای انعقادی و آزمایش‌های ژنتیک استفاده می شود.

وی تصریح کرد: در روش بررسی فاکتورهای انعقادی میزان فاکتورهای موجود در خون اندازه گیری می شود که می تواند از نظر تشخیص شرایط بیمار و میزان نیاز به فاکتورهای خونی بسیار مفید باشد و در روش آزمایشات ژنتیک نیز بررسی جهش ژنتیکی بسیار دقیق است و تنها راه برای اطمینان کامل در تشخیص یک خانم ناقل می باشد. دراین روش به بررسی ژن تغییریافته و مسئول ایجاد هموفیلی پرداخته می شود و اطلاعات بدست آمده از آن برای تشخیص وجود این ژن در سایر افراد خانواده هم مفید است.

دکتر شوریده کبودی‌های بزرگ و خونریزی‌های طولانی و ناگهانی بدون دلیل از جمله خونریزی پس از تزریق آمپول یا واکسن، خونریزی دهان و لثه پس از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، خون دماغ های مکرر و خونریزی سنگین و طولانی‌تر از معمول در دوران قاعدگی خانم ها را می توان از علائم و نشانه های  این نوع بیماری بیان کرد.

وی افزود: در حال حاضر درمان های بسیار مؤثری برای بیماران هموفیلی وجود دارد که با در نظر گرفتن نوع بیماری داروی مورد نیاز برای بیماران تزریق می گردد. درمان به موقع و سریع خونریزی ها بسیار حائز اهمیت است چرا که سبب کاهش درد و مانع آسیب به مفاصل، عضلات و دیگر اعضای بدن می شود.

معاون درمان دانشگاه همچنین گفت: هم اکنون تعداد 37 بیمار هموفیلی تحت پوشش دانشگاه قرار دارند که این بیماران خدمات درمانی چون تزریق فرآورده‌های خونی، ویزیت پزشک درمانگر، مراقبت‌های پرستاری، آموزش‌های مورد نیاز، ویزیت‌های فوق تخصصی و مشاوره‌های مورد نیاز مانند بینایی سنجی، شنوایی سنجی، خدمات فیزیوتراپی و دندانپزشکی را در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی حشمتیه دریافت می کنند.

با توجه به اهمیت موضوع، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در تلاش است تا با حفاظت مالی و ارائه خدمات باکیفیت و مطلوب و مطابق بر بسته های خدمتی و راهنماهای بالینی درجهت کاهش آلام این بیماران عزیزگام‌های موثری بردارد.

دکتر شوریده  در پایان اظهار داشت: در سال های اخیر خوشبختانه با بهبود حمایت های وزارت بهداشت وافزایش پوشش بیمه ای و راه اندازی صندوق بیماری های خاص وصعب العلاج، شاهد افزایش کیفیت و کمیت ارائه خدمات به این دسته از بیماران هستیم .هر چند تا نقطه مطلوب فاصله داریم که  امیدوارم در سال های آینده شاهد افزایش خدمت رسانی به بیماران خاص و صعب العلاج از جمله بیماران هموفیلی باشیم.

{news-gallery}
نظرات کاربران
این خبر فاقد نظر می باشد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *