• 27 تیر 1403
  • 189

موردی از ابتلا به تب دنگی در غرب خراسان مشاهده نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: تاکنون موردی از ابتلا به تب دنگی در حوزه تحت پوشش دانشگاه مشاهده نشده است، ولی با توجه به سابقه مسافرت‌ها و موسم حج و اربعین، احتمال شناسایی آن وجود داشته و ممکن است افراد مختلف در طی مسافرت ها به این بیماری مبتلا گردند.

  موردی از ابتلا به تب دنگی در غرب خراسان مشاهده نشده است

به گزارش وبدا/ دکتر سید مجید غضنفری در گفتگو با وبدا بیان داشت: بر اساس گزارشات نظام مراقبت سندرمیک جاری، از ابتدای امسال تاکنون، 149 مورد مثبت تب دنگی در سطح کشور تشخیص داده شده که از مجموع این مبتلایان، 11 بیمار فاقد سابقه سفر به خارج از کشور بوده و در بندر لنگه استان هرمزگان بیماری آنها تشخیص داده شده است. هم چنین به غیر از یک بیمار که دارای ملیت افریقایی است، مابقی بیماران دارای ملیت ایرانی هستند.

وی افزود: مطابق بررسی اپیدمیولوژیکی انجام شده برای بیماران، اکثریت موارد تشخیص داده شده، سابقه سفر به کشور امارات متحده عربی و 8 مورد نیز سابقه سفر به کشور های پاکستان، عمان و بنین (غرب افریقا) داشته اند.

دکتر غضنفری ادامه داد: بيماري دانگ، به عنوان یکی از مهمترين بيماري های ويروسي منتقله از طریق بندپايان(پشه) است که در مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري به يكي از عمده‌ترين مشكلات بهداشتي تبديل شده است. با توجه به اینکه هنوز بار کامل این بیماری در سراسر جهان به طور کامل مشخص نشده اما الگوی انتشار بیماری، هم برای سلامت عمومی و هم از نظر اقتصادی به حد هشدار رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد: متأسفانه ورود تب دانگ به ایران مخصوصاً در مناطق جنوبي کشور گزارش و تایید شده و یکی از علل آن، واردات گياه لاكي بامبو از كشورهاي چين و تايلند می باشد که ممكن است باعث ورود تخم، لارو، پوپ و يا پشه بالغ به کشور بشود و يا پشه آئدس آلبوپیکتوس بالغ توسط هواپيما از كشور عربستان سعودي و يا توسط كشتي از پاكستان به ايران منتقل و به سرعت پخش شده است.

 دکتر غضنفری گفت: به لحاظ حساسیت این بیماری  و افزایش تعداد مبتلایان در سراسر جهان و همچنین سطح کشور برای مقابله با آن  علاوه بر جدی گرفتن روش‌های پیشگیرانه بایستی  آموزش‌های لازم جهت حساس‌سازی در اختیار مردم قرار  داده شود.

وی در پایان در خصوص علائم بیماری تب دنگی نیز گفت: علائم بیماری بسیار متنوع و شامل تب شدید، سردرد، دل درد، درد در ناحیه پشت چشم، کمردرد، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، خونریزی بینی یا لثه و بثورات و خارش پوستی می‌شود، در ۸۰ درصد موارد، گزش پشه آئدس باعث بیماری نمی‌شود اما در موارد معدودی فرد دچار علائم شدید می‌شود که بیشتر در افراد دارای بیماری زمینه‌ای، زنان باردار،کودکان و افراد سالمند دیده می‌شود .

بیماری تب دنگی درمان یا داروی اختصاصی ندارد لذا توصیه ما به هموطنان عزیز در وهله نخست رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه است و در مرحله بعد اگر فردی مبتلا به علائم شدید بیماری شد فوراً به بیمارستان مراجعه و تحت درمان مراقبتی و نگهدارنده قرار گیرد.

{news-gallery}
نظرات کاربران
این خبر فاقد نظر می باشد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *